Rabu, 27 Januari 2010

perlu kah aku untuk bersuara

salam dan selamat untuk semua...
1) Tajuk nie bukan hendak ditujukan kepada sesiapa yang terlibat,,tetapi sebagai pandangan aku mengenai kempen besar yg akan diadakan di SMK Teknik Sepang..

2)Sebagai org bwhn (merangkap ajk TTK),, aku dengan rendah diri ingin memaklum sedikit yang aku kurang berpuas hati terhadap perjalanan kempen ini... aku bukannya apa,,cuma apa yg membuatkan aku pening,,aku bekerja utk melaksanakan kempen atau melaksanakan khidmat komuniti??? mmg ada segelintir shbt yg sudah kerap kali memklmkan bhwa perkara ini tidak akan berlaku,,tetapi pada hari ini,,dan ketika ini,,setelah berfikir sejenak,,aku rasa perkara ini akan berlaku,,

3) Disini bukan aku hendak menimbulkan ketegangan antara sahabat2 dalam perjuangan menyiapkan tugasan ini,, tetapi harap diperbetulkan dan diperhalusi betul2 sebelum sesuatu keadaan yang tidak diingini boleh berlaku,,

4) Bagi aku,barangkali kempen hanyalah sebahagian daripada keseluruhan program yang tertakluk di bawah khidmat komuniti.. team kempen hanyalah sebagai salah satu program yang terselit di dalam agenda program kemasyarakatan tersebut.. tetapi perjalanan team kempen aku dah rasakan seperti menjalankan kerja utk keseluruhan program pada hari tersebut?????apakah ini??? boleh jelaskan ???

5) Sekali lagi aku nak ingatkan,,aku bukan nak timbulkan keadaan tegang,,tetapi meluahkan apa yg aku rasakan,,dan aku juga manusia yg lemah dan kurang arif mengenai sesuatu perjalanan program,,, jadi bagi mengukuhkan lagi eloklah dibawa berbincang dengan teliti.. supaya pertindihan tidak berlaku..

6) Utk tshirt,, bagi team kempen,,kalu dah tak cukup,,tak payah la,, kalu team khidmat komuniti nak,,buat ja la,,jgn pikir ttg kempen,,kempen hanya subkontrak kepada program besar.. 1/3 sahaja,,..

7) Sesiapa yg rasa aku biadap dan kurang ajar,, mai jumpa aku,,aku nak terang biar jelas dengan penuh berhemah,,bukan nak gaduh atau nak tegakkan benang yang basah,,,

8) Minta Maaf buat sesiapa yg terasa..

9) sekian.

3 ulasan:

hafezah berkata...

salam mie..tipu la kan lau aq kata xterasa..cuma kt sni dah jelas mnunjukkan msej tak berapa jelas disampaikan untuk semua..nmpknya praktis komunikasi kita krg berkesan..di sini jls mnunjukkan ada slh faham..mgkin kalau korang dah bkk emel, korang akan perasan aq dah anta 2 file..1 pperwork kempen, dan 1 adalah surat untuk pemasaran...ok..aq jelaskan tentang surat pemasaran dulu k..surat tu gunakan tjuk besar khidmat komuniti bersama di smtss..bagi ajk yg hanya terlibat dengan kempen, psti akan terasa bila nama prgm khdmt komuniti di highlightkan..aq nk jelaskan disini..
1)berkenaan surat yg tjuk nya khdmt komuniti tu, sila baca sehingga titik terakhir isi kandungan surat tu..dlm tu ada menyatakan: "KHIDMAT KOMUNITI BERSAMA ini menggabungkan 3 projek mega iaitu, kempen jntung sihat, green section, dan bengkel motivasi dan pembelajaran"..jadi, 3 gabungan projek ini digabungkan dibawah 1 projek mega iaitu khidmat komuniti bersama di smtss..
oleh itu, semua urusan pemasaran, mencari sumbangan serta semua surat yang keluar masuk menggunakan 1 nama besar dan yg menggabungkan semua projek tadi..untuk tujuan ape??untuk tujuan mudahkan semua org termasuklah AJK KEMPEN..dan sila perhatikan, nama cik wan sbg pnasihat digunakan untuk semua urusan cek/sumbangan..nk tau sbb ape??sbb kite nk senangk krja bndahari prgm xpyh ssh2 naik tron bendahari ukm untuk semua urusan kewangan..jelas??
2)di emel tu jgk aq de sertakan paperwork kempen..paperwork tu digunakan untuk semua ajk kempen yg kita tau seramai 35 org untuk mencari dana supaya kerja kita boleh bergerak sbb skang ni xde dana lgsung..persoalan percanggahan antara surat dan pperwork??ok aq jelaskn..bila gerak pemasaran, bgtau dorang kita ada projek mega yg gbungkan ketiga2 projek..kempen, green section dan bengkel pmbljaran..bg la tau korg wakil dr kempen..ssh??..

hafezah berkata...

3)aq ambil cth diri aq sniri sbb aq fhm pe yg aq kne wat..aq di kempen jd SU..dan jwtn aq di hub. kom adlh pemasaran..aq prlu jlnkn tugas aq sbg pmasaran dlm ms yg sma SU di kempen..aq ttp buat krja 2 dlm 1..maaf nak ckp, ada kerja yg tlh disudahkan oleh phk komuniti dan hanya tggal untuk difolow up je olh ajk kempen..kami msh igt kami ada 2 tgs bkn 1 shj atau tgs kami sudah dibereskan oleh kwn2 kempen shj..kami masih ada tugas lain krn kami pkul 2 prgm yg prlu dinilai untuk grad nnt..
4)disini juga aq smpai kan msej sekali lg..ada laporan individu tentang apa yg dilakukan oleh stiap ahli kempen yg akn dinilai pd akhr prgm..jd sama-samalah kita bekerja untuk mndpt mrkh yg tbaik di akhr prgm nnt..laporan indvdu bkn KP atau sesama ahli yg nilai ttp PENSYARAH..tggal kejujuran individu itu sndiri je dalam melaporkan stp ape yg die sndiri buat..
5)sbg sbuah orgnsasi yg nak menganjurkan acara, adakah krjsama tu perlu ditolak tepi?atau adakah krjasama yg diharapkan tidak diberikan dengan ikhlas..ye sebarang tidak puas hati boleh disuarakan di saluran yang btul iaitu di dalam mesyuarat..jgn plak bile dah ditanya ada perkara berbangkit semua yg xpuas hati dan xfhm2 berdiam diri tp di blakang mulakan ‘dscussion’ smula..
6)pertindanan kerja??ada pmbhgian tgs sila rujuk dan gunakan..tentatif prgm tu plak hanya cadangan bg mluluskn kts krja di dekan..nnt kita susun smula tentatif stlh konfem kjsama dgn phk brkenaan slesai..prlu diigtkn sbgaimana yg dicadangkan..tmpoh kempen brlgsung dgn adanya khlyk hanya 2 jm hingga ke 2 jam 30 mnt untuk 1 sesi dan di ulang semula acara yg sama pd sesi kedua..jd ada mslh disini?hanya 4-5 jam je tmpoh kempen..kami pula yg de tggjwb di kedua2 prgm prlu brgegas ke 2 tmpt yg berasingan..jd izinkn kami selesaikan pmbhgian tgs di bengkel dulu k..nnt kami infom pada sume sjls2nya ape tgs kami di hari kjadian nnt..
6)Kalau nak kata pembahagian tugas. Kami boleh listkan apa tugas yang dah buat. Di sini bukan nak ungkit apa yg dah kami buat. Senang cerita kita bayangkan kalau kita berada dalam tempat orang tu. Untuk hubungan komuniti kami faham tugas kami di kempen.
Maaf skali lg mie scra trbuka..ckp trang2 aq mmg menyirap baca post ang ni..Cuma aq xmaw kerana tuntutan tugas untuk melengkapkan keperluan study kita, kita bermasam muka..hilang sudah hilai tawa mesra kita bila dduk bersemuka..kita ni sapa nk mengaku kita xpernah buat silap..msg2 ada kelemahan..ada slh slp kwn2, kita tgur scra yg spatutnya..elakkan rasa ‘xpa xpa’ tp dlm hati lain..maaf skali lg..nnti bersikaplah lebih trbuka dlm mesyuarat.. habiskan smua yg trpendam dlm hati..salam..

TarAnTuLa_Matdoe @ Mohd Helmi Bin Hassan Nordin berkata...

tq to pezah,,,aku trima sedalm2nya penjelasan ang...