Isnin, 28 Disember 2009

permulaan yang memeningkan

salam buat semua,,
salam maal hijrah,,
salam tahun baru yang akan muncul beberapa hari lagi,,
salam buat student ukm yg baru masuk sem 2 sesi 2009/2010,,


1)buat pertama kalinya,,aku begitu serabut apabila komputer yg akan dgunakan utk pelbagai kerja di sem terakhir di ukm rosak,,pelbagai cara dan kaedah digunakan oleh member aku dins tok solve this problem,,tapi tak berjaya,,akhirnya,,kn beli spare part baru ganti,,


2) segala kerja,,ament..bhan dan gambar burn begitu sahaja,,disebabkan oleh virus Nadia Saphira yg telah menjahanamkan kmpter aku,,bengang beb,,


3) selamat mendaftar buat kawan2,,masing2 kalut berkejan ke sana sini untuk pergi ke dewan kuliah..sem nie merupakan sem terakhir buat aku dan kwan2 seperjuangan,,perhubungan yang dijalinkan harapnya jgnlah disia-siakan..


4) hari pertama ke kuliah,,agak menceriakan,, pensyarah en.wan fairoz begitu bijak mengatur percakapan dan perbualan,,buat semua pelajar tak berada dalam keadaan tensen timne kuliah.tq en wan,,dia merupakan penyelia aku tokj paper projek,,harap2 ok,,ameenn..


5) seperti sediakala,,bila di awal sem,,benda plg aku tak suka ialah nak mendaftar,,kalut dan serabut,,bencinya...tapi nak wat cmna,,tak wat,,almt dia,,ktggalan,,tak p kelas la,,,hurm..


7) tahniah buat semua budak dasar awam tahun 3.masing2 senyum mengambil kptsan exam,,yang baik trskan usha,,yg kurang baik,,tingkatkan usha tokm sem akhir,,apapun,,diharap yg terbaek tok kalian semua,,


8) p balik p balik,,setlekan semua kerja,,cek2 ptptn dah tggal 3 rts tok hidup smpai bulan 4.. jd cra terbaik disini,,kene keja part time,,kat mana aku nak kerja??fnomena stdent dengan kerja part time,,sudah berlaku sejak dahulu kala,,itulah yg perlu di alami oleh student u..bagi anak kolongan berada,,duet tak menjadi masalah,,mungkin itu rezeki masing2,,redhalah dengan ketentuan ilahi dalam menempuh segala dugaan yg dia berikan,,


9) berbalik kepada biasiswa JPA,,aku benar2 tak pham bagaimana pembahagian duet tu,,yg layak tak dpt,yg tak layak dpt,,ntah apa frmula yg dgunakan oleh jpa..bukan nak membantah,,tapi nak tau,,apa sebab,, bukan suka2 aku nak ckp..tapi bila blik kg,,sepupu aku da bgtau,yg dia apply jpa tak dpt,,bdaknya pndai,,,amek medic pulak tu..anak yatim..mak tak keja.harap makan duet saraan arwah suami,,kn sara dua org anak yg masih di bangku sekolah..tapi tak dpt jgak jpa..sedangkan org laen..anak sikit,ibu dan bapa kerja gaji besar,,mhon dpat>>cmna tu???
apa frmula yg diorang gunakan tok bg biasiswa JPA nie??


10) cukup smpai skung..sok da msa aku nak mengomel lagi,,

wassalam..

Isnin, 7 Disember 2009

cuti ..dadada

salam,,,
lama benar rasanya aku tak update aku pya blog,,,
mana tidaknya,,,dalam kesibukan bercuti semester nie..aku pun sibuk la tok kerja sambilan,,,
amik pglman dan cari duet lbih,,tapi tak lebih2 jugak,,habis cam tu ja,,huahauahu..
start cuti,,aku trus p kerja ngan membe abg aku kat bank ngra,,pasang p.a sistem kat bnm..
tapi cukup skdar 2 mggu ja keja,,kan apa,,aku tensen,,gj tak diberitahu,,dah tu p keja jam 8mlm smpai 3 pg,,tiap mlm kn maki dan hingaq dengan maintanance bank ngra,,jdi cuti rya aji,,blik trus lepak umah,.,puas ati,,,dan cuti seminggu kat umah..aku bertolak mai p.dickson lak..
nak tlg abg aku,,wat wayering pasang network kat kolej uniti n kemas2 umah sewa yg dia nak sewakan tok dak2 poli p.dickson,,pasni,,aku balik cuti lak smnggu kat umah,,pastu,,20 aribulan.,,dah blik u,,begitu cepat terasa cuti nie,,adui,,,tak puas,,,,
apa2 pun,,sem depan da sem last,,tok membe2 perjuangan kat u dah nak bis,,,pasnie,,terpisah lah kita dan bawa haluan sendiri,,,
i'allah kalu da reki dan dpjgkan umur,,,
kita pasti bertemu jua walau di mana jua berada,..
sedih ja,,,hhuhuh,
sudah lepas semggu rya aji,,,jemaah2 haji pun dah ada yg pulang ke tanah air,,
mudah2an dapat haji mabrur,, i'allah...

habis cerita sai cuti,, aku nak kongsi disini bhawa blog zulkifli nordin aku suka bc,,walaupun dia seorang ahli politik yg merupakan ahli parlimen bg pkr,,tapi penulisan beliau amat menarik aku tok bc,,apa yg diketengahkan oleh beliau lebih berkisar mengenai unsur keagamaan,, byk yg dsentuh oleh beliau,,dan yg terbaru mengenai isu kelab2 malam yg terbakar,,iaitu di thailand,,di luar ngara dan juaga di indonesia,,sume ini adalh bala drpda Allah,,,, semoga kita tidak termasuk dalm golongan yang seumpama itu,,jauhi arak, pergaulan bebas,, semuanya dilaknat oleh Allah,,,nauzubillah,,

Khamis, 12 November 2009

Sudah Habis

HUHuuuu..
hari ini last paper.. n abis jam 10.30..
haha..merdeka aku dari kesengsaraan semester 5..
esok...check out from kajai,, n than kerja...
cuti sem sebulan sampai 21.12//..
kalu tak update al maklumlah katakan,,
apa2 pun selamat bercuti tuk semua student UKM..
selamat balik kampung menikmati percutian yang menggembirakan,,
byeee..

Selasa, 10 November 2009

Takziah

Salam dan takziah buat abg det (pak mentua) dan kak ana,, atas pemergian ayahanda tercinta..
Serta buat semua ahli keluarga arwah juga takziah diucapkan,,,
setiap yang hidup pasti akan kembali..
semuanya telah ditetapkan oleh Allah S.W.T
Kita yang hidup teruskan perjuangan dalam mensyariatkan agama ALLAH..
Kerja seperti akan hidup seribu tahun,,
lakukan amal ibadat seperti kita akan mati pada esok hari,,,

Ahad, 8 November 2009

Allahhuakbar

-Salam dan selamat tok semua..
Allah Maha Besar..
ungkapan yang dapat ku ucapkan bila buka tafsir al-quran,,
surah al-isra' ayt ke 16 dan 58..
tentu semua tertanya2,,,


-begini kisahnya,, jumaat lepas,,aku p di masjid ukm,,tatkala mendengar khotib membaca khutbah,,kyusuklah aku dan sekalian umat islam sekitar ukm mendengarnya,,tetapi khutbah pada hari itu telah membwa aku utk balik ke bilik dan menyemak semula tafsir bagi surah tersebut.. khotib menyentuh berkenaan isu ulama yang bertelagah pada masa sekarang.. dan katanya lagi,,sekiranya golongan ulama yang ada pada hari ini bertelagah,, inikan pula rakyat biasa yang tidak mempunyai ilmu agama yang mendalam,,lagilah bertelagah sesama umat..
adakah ini termasuk dalam tanda dunia akhir 2aman...


berbalik kpda tafsir tersebut,,khotib menceritakan berkenaan dengan kejadian gempa bumi yang berlaku di Padang Indonesia.. katanya, gempa yang berlaku ialah pada jam 17:16 iaitu jam 5.16 petang di malaysia,,, jam 17:16 itu bersamaan dengan surah ke 17 iaitu surah al isra' ayat yang ke 16 dan maksud ayat tersebut ialah :


Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya."

-dan gempa yang kedua pula berlaku pada jam 17:58 iaitu jam 5.58 ptg.. jam 17:58 itu bersamaan dengan surah ke 17 iaitu surah al isra' ayat ke 58 dan maksud ayat tersebut ialah :


"Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz)."


inilah yang telah ditetapkan oleh Allah dan Allah telah memberitahu hamba-hambanya tentang segala kejadian yang akan berlaku di dalam alquran.


berpegang teguh pada al-quran dan as-sunnah pasti umat islam pada hari ini takkan berpecah belah dan menjadi umat yang kuat.


bersama-samalah kita renungi dan muhasabah diri kita.. aku berpesan pada diri aku dan semua yang membacanya..


Allahhuakbar..
Allah Maha Besar..


setiap yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk pun dari Allah tapi atas kelemahan diri aku,,


Astagrfirullah hal a'2im..

Khamis, 5 November 2009

Pentingnya Bermasyarakat

Selalukah kita dengar ungkapan ini..:
-apa la ang nie,,tak bermasyarakat langsung.
-kenduri wat sendiri.
-nama ja hidup lam kampung, tapi apa pun tak tau,,campuq pun tidak,,

itu adalah beberapa ungkapan yang sering kali kita dengar khasnya bagi mereka yang hidup dalam suasana kampung,,keadaan ini agak berbeza kiranya nak dibandingkan dengan golongan yang hidup dalam suasana taman..bukan tidak ada,,tetapi kurang..

"berat sama dipikul, ringan sama dijinjing"
hubungan kejiranan yang erat dapat mewujudkan masyarakat yang sentiasa mengambil berat antara satu sama lain. ia bukan sahaja berjaya mewujudkan suasana harmoni bahkan menjadi elemen penting dalam usaha membangun dan memajukan negara.. orang cakap,, kalu dah bermasyarakat nie,,semua kerja jadi mudah..wat bersama-sama..ringan ja la,
setiap individu dalam masyarakat memainkan peranan penting dalam mewujudkan suasana kehidupan setempat yang harmoni dan saling bantu-membantu. tahap keselamatan sesebuah kawasan turut dapat ditingkatkan dari semasa ke semasa melalui kerjasama dan dan hubungan baik antara jiran di samping bersama-sama mengawasi perlakuan jenayah yang menggugat keharmonian sesebuah masyarakat.

bagi menjayakan usaha ini, nilai murni seperti bertolak ansur, bekerjasama dan saling membantu menjadi inti pati terpenting yang perlu dicapai bersama. permuafakatan yang terbina akan membawa kepada satu corak budaya yang diingini dan mengelakkan individu bersikap pentingkan diri sendiri serta mudah berbalah jika mempunyai pendapat yang berbeza. malah, masalah yang berlaku dalam masyarakat seharusnya di tangani bersama dan setiap anggota masyarakat perlu memainkan peranan masing-masing dalam menentukan hala tuju dan kerukunan komuniti.

program yang memerlukan kerjasama seperti gotong-royong, kenduri serta sebarang sambutan hari kebesaran yang dilakukan akan terasa lebih ringan jika setiap anggota masayarakat memainkan peranan masing-masing. hubungan kejiranan perlu dipupuk bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini khususnya dalam masyarakat moden yang tidak lagi mementingkan hubungan kejiranan.

jadi, dalam masa yang sama,,apa yang dapat aku lihat ialah bagaimana pentingnya JKKK (pengerusi kampunG) utk mewujudkan keadaan ini, bagaimana peranan yang dimainkan bagi menarik golongan belia supaya turut sama terlibat dalam sebarang aktiviti.. kalu dah ketua kampung pun mandom,,dok songlap,,progran tak leh wat,,perkara ini tidak akan terhasil..

pemilihan ketua kampung seboleh-bolehnya biarlah seorang yang mampu bekerja dan mempunyai ciri yang tepat, barulah wujudnya masyarakat yang harmoni...






.


Dialog Rasulullah dengan Iblis

Diriwayatkan oleh Muadz bin Jabal r.a. dari Ibn Abbas r.a., ia berkata : " Kami bersama Rasululah SAW berada di rumah seorang sahabat dari golongan Anshar dalam sebuah jamaah. Tiba-tiba, ada yang memanggil dari luar : " Wahai para penghuni rumah, apakah kalian mengizinkanku masuk, karena kalian membutuhkanku ". Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat :" Apakah kalian tahu siapa yang menyeru itu ?". Para sahabat menjawab , " Tentu Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui ". Rasulullah berkata : " Dia adalah Iblis yang terkutuk ? semoga Allah senantiasa melaknatnya". Umar bin Khattab r.a. berkata :" Ya, Rasulullah, apakah engkau mengijinkanku untuk membunuhnya?". Nabi SAW berkata pelan :" Bersabarlah wahai Umar, apakah engkau tidak tahu bahwa dia termasuk mereka yang tertunda kematiannya sampai waktu yang ditentukan [hari kiyamat]?. Sekarang silakan bukakan pintu untuknya, karena ia sedang diperintahkan Allah SWT. Fahamilah apa yang dia ucapkan dan dengarkan apa yang akan dia sampaikan kepada kalian ! ".

Ibnu Abbas berkata : " Maka dibukalah pintu, kemudian Iblis masuk ke tengah-tengah kami. Ternyata dia adalah seorang yang sudah tua bangka dan buta sebelah mata. Dagunya berjanggut sebanyak tujuh helai rambut yang panjangnya seperti rambut kuda, kedua kelopak matanya [masyquqatani] memanjang [terbelah ke-atas, tidak kesamping], kepalanya seperti kepala gajah yang sangat besar, gigi taringnya memanjang keluar seperti taring babi, kedua bibirnya seperti bibir macan / kerbau [tsur]. Dia berkata, " Assalamu 'alaika ya Muhammad, assalamu 'alaikum ya jamaa'atal-muslimin [salam untuk kalian semua wahai golongan muslimin]". Nabi SAW menjawab :" Assamu lillah ya la'iin [Keselamatan hanya milik Allah SWT, wahai makhluq yang terlaknat. Aku telah mengetahui, engkau punya keperluan kepada kami. Apa keperluanmu wahai Iblis". Iblis berkata :" Wahai Muhammad, aku datang bukan karena keinginanku sendiri, tetapi aku datang karena terpaksa [diperintah]."

Nabi SAW berkata :" Apa yang membuatmu terpaksa harus datang kesini, wahai terlaknat?". Iblis berkata," Aku didatangi oleh seorang malaikat utusan Tuhan Yang Maha Agung, ia berkata kepada-ku 'Sesungguhnya Allah SWT menyuruhmu untuk datang kepada Muhammad SAW dalam keadaan hina dan bersahaja. Engkau harus memberitahu kepadanya bagaimana tipu muslihat, godaanmu dan rekayasamu terhadap Bani Adam, bagaimana engkau membujuk dan merayu mereka. Engkau harus menjawab dengan jujur apa saja yang ditanyakan kepa-damu'. Allah SWT bersabda," Demi kemulia-an dan keagungan-Ku, jika engkau berbohong sekali saja dan tidak berkata benar, niscaya Aku jadikan kamu debu yang dihempas oleh angin dan Aku puaskan musuhmu karena bencana yang menimpamu". Wahai Muhammad, sekarang aku datang kepadamu sebagaimana aku diperintah.

Tanyakanlah kepadaku apa yang kau inginkan. Jika aku tidak memuaskanmu tentang apa yang kamu tanyakan kepadaku, niscaya musuhku akan puas atas musibah yang terjadi padaku. Tiada beban yang lebih berat bagiku daripada leganya musuh-musuhku yang menimpa diriku".

Rasulullah kemudian mulai bertanya :" Jika kamu jujur, beritahukanlah kepada-ku, siapakah orang yang paling kamu benci ?". Iblis menjawab :" Engkau, wahai Muhammad, engkau adalah makhluq Allah yang paling aku benci, dan kemudian orang-orang yang mengikuti agamamu".
Rasulullah SAW :" Siapa lagi yang kamu benci?".
Iblis :" Anak muda yang taqwa, yang menyerahkan jiwanya kepada Allah SWT".
Rasulullah :" Lalu siapa lagi ?".
Iblis :" Orang Alim dan Wara [menjaga diri dari syubhat] yang saya tahu, lagi penyabar".
Rasulullah :" Lalu, siapa lagi ?".
Iblis :" Orang yang terus menerus menjaga diri dalam keadaan suci dari kotoran".

Rasulullah :" Lalu, siapa lagi ?".
Iblis :" Orang miskin [fakir] yang sabar, yang tidak menceritakan
kefakirannya kepada
orang lain dan tidak mengadukan keluh-kesahnya ".

Rasulullah :" Bagaimana kamu tahu bahwa ia itu penyabar ?". Iblis :" Wahai Muhammad,
jika ia mengadukan keluh kesahnya kepada makhluq sesamanya selama tiga hari, Tuhan
tidak memasukkan dirinya ke dalam golongan orang-orang yang sabar ".

Rasulullah :" Lalu, siapa lagi ?".
Iblis :" Orang kaya yang bersyukur ".

Rasulullah bertanya :" Bagaimana kamu tahu bahwa ia bersyukur ?".
Iblis :" Jika aku melihatnya meng-ambil dari dan meletakkannya pada tempat yang halal".

Rassulullah :"Bagaimana keadaanmu jika umatku mengerjakan shalat ?".
Iblis :"Aku merasa panas dan gemetar".

Rasulullah :"Kenapa, wahai terlaknat?".
Iblis :" Sesungguhnya, jika seorang hamba bersujud kepada Allah sekali sujud saja, maka Allah mengangkat derajatnya satu tingkat". Rassulullah :"Jika mereka shaum ?". Iblis : " Saya terbelenggu sampai mereka berbuka puasa".

Rasulullah :" Jika mereka menunaikan haji ?".
Iblis :" Saya menjadi gila".

Rasulullah :"Jika mereka membaca Al Qur'an ?'.
Iblis :' Aku meleleh seperti timah meleleh di atas api".

Rasulullah :" Jika mereka berzakat ?".
Iblis :" Seakan-akan orang yang berzakat itu mengambil gergaji / kapak dan memotongku
menjadi dua".

Rasulullah :" Mengapa begitu, wahai Abu Murrah ?".
Iblis :" Sesungguhnya ada empat manfaat dalam zakat itu. Pertama, Tuhan menurunkan berkah atas hartanya. Kedua, menjadikan orang yang bezakat disenangi makhluq-Nya yang lain. Ketiga, menjadikan zakatnya sebagai penghalang antara dirinya dengan api neraka. Ke-empat, dengan zakat, Tuhan mencegah bencana dan malapetaka agar tidak menimpanya".

Rasulullah :"Apa pendapatmu tentang Abu Bakar?".
Iblis :" Wahai Muhammad, pada zaman jahiliyah, dia tidak taat kepadaku, bagaimana mungkin dia akan mentaatiku pada masa Islam".

Rasulullah :" Apa pendapatmu tentang Umar ?".
Iblis :" Demi Tuhan, tiada aku ketemu dengannya kecuali aku lari darinya".

Rasulullah :"Apa pendapatmu tentang Utsman ?".
Iblis :" Aku malu dengan orang yang para malaikat saja malu kepadanya".

Rasulullah :"Apa pendapatmu tentang Ali bin Abi Thalib ?". Iblis :" Andai saja aku
dapat selamat darinya dan tidak pernah bertemu
dengannya [menukar darinya kepala
dengan kepala], dan kemudian ia
meninggalkanku dan aku meninggalkannya, tetapi dia sama sekali tidak pernah melakukan hal itu".

Rasulullah :" Segala puji hanya bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu sampai hari kiamat". Iblis yang terlaknat berkata kepada Muhammad :" Hay-hata hay-hata [tidak mungkin- tidak mungkin]. Mana bisa umatmu bahagia sementara aku hidup dan tidak mati sampai hari kiamat. Bagaimana kamu senang dengan umatmu sementara aku masuk ke dalam diri mereka melalui alirtan darah, daging, sedangkan mereka tidak melihatku. Demi Tuhan yang menciptakanku dan membuatku menunggu sampai hari mereka dibangkitkan. Akan aku sesatkan mereka semua, baik yang bodoh maupun yang pandai, yang buta-huruf dan yang melek-huruf. Yang kafir dan yang suka beribadah, kecuali hamba yang
mukhlis [ikhlas]".

Rasulullah :"Siapa yang mukhlis itu menurutmu ?".
Iblis dengan panjang-lebar menjawab :" Apakah engkau tidak tahu, wahai Muhammad. Barangsiapa cinta dirham dan dinar, dia tidak termasuk orang ikhlas untuk Allah. Jika aku melihat orang tidak suka dirham dan dinar, tidak suka puji dan pujaan, aku tahu bahwa dia itu ikhlas karena Allah, maka aku tinggalkan ia. Sesungguhnya hamba yang mencintai harta, pujian
dan hatinya tergantung pada nafsu [syahwat] dunia, dia lebih rakus dari orang yang saya jelaskan kepadamu. Tak tahukah engkau, bahwa cinta harta termasuk salah satu dosa besar. Wahai Muhammad, tak tahukan engkau bahwa cinta kedudukan [riyasah] termasuk dosa besar. Dan bahwa sombong, juga termasuk
dosa besar. Wahai Muhammad, tidak tahukan engkau, bahwa
aku punya tujuh
puluh ribu anak. Setiap anak dari mereka, punya tujuh puluh ribu syaithan. Diantara mereka telah aku tugaskan untuk menggoda golongan ulama, dan sebagian lagi menggoda anak muda, sebagian lagi menggoda orang-orang tua, dan sebagian lagi menggoda orang-orang lemah. Adapun anak-anak muda, tidak ada perbedaan di antara kami dan mereka, sementara anak-anak kecilnya, mereka bermain apa saja yang mereka kehendaki bersamanya. Sebagian lagi telah aku tugaskan untuk menggoda orang-orang yang rajin beribadah, sebagian lagi untuk kaum yang menjauhi dunia [zuhud]. Setan masuk ke dalam dan keluar dari diri mereka, dari suatu keadaan ke keadaan yang lain, dari satu pintu ke pintu yang lain, sampai mereka mempengaruhi manusia dengan satu sebab dari sebab-sebab yang banyak. Lalu syaithan mengambil keikhlasan dari mereka. Menjadikan mereka menyembah Allah tanpa rasa ikhlas, tetapi mereka tidak merasa. Apakah engkau tidak tahu, tentang Barshisha, sang pendeta yang beribadah secara ikhlas selama tujuh puluh tahun, hingga setiap orang yang sakit menjadi sehat berkat da'wahnya. Aku tidak meninggalkannya sampai dia dia berzina, membunuh, dan kafir [ingkar]. Dialah yang disebut oleh Allah dalam Qur'an dengan firmannya [dalam Surah Al Hasyr] :
" (Bujukan orang-orang munafik itu adalah) seperti (bujukan)
syaitan ketika mereka berkata
pada manusia:"Kafirlah kamu", maka tatkala manusia itu telah kafir ia berkata:"Sesungguhnya
aku berlepas diri dari kamu karena sesungguhnya aku takut kepada Allah, Rabb semesta alam". (QS. 59:16).

Apakah engkau tidak tahu wahai Muhammad, bahwa kebohongan itu berasal dariku. Akulah orang yang pertama kali berbohong. Barangsiapa berbohong, dia adalah temanku, dan barangsiapa berbohong kepada Allah, dia adalah kekasihku. Apakah engkau tidak tahu, bahwa
aku bersumpah kepada Adam dan Hawa, " Demi Allah aku adalah penasihat kamu berdua". Maka, sumpah palsu merupakan kesenangan hatiku, ghibah, membicarakan kejelekan orang lain, dan namimah, meng-adu domba adalah buah kesukaanku, melihat yang jelek-jelek adalah kesukaan dan kesenanganku. Barangsiapa thalaq, bersumpah untuk cerai, dia mendekati perbuatan dosa, meskipun hanya sekali, dan meskipun ia benar. Barangsiapa membiasakan lisannya dengan ucapan cerai, istrinya menjadi haram baginya. Jika mereka masih memiliki keturunan sampai hari kiyamat, maka anak mereka semuanya adalah anak-anak hasil zina. Mereka masuk neraka hanya karena satu kata saja.

Wahai Muhammad, sesungguhnya diantara umatmu ada yang meng-akhirkan shalat barang satu dua jam. Setiap kali mau shalat, aku temani dia dan aku goda dia. Kemudian aku katakan kepadanya:" Masih ada waktu, sementara engkau sibuk". Sehingga dia mengakhirkan shalatnya dan mengerjakannya tidak pada waktunya, maka Tuhan memukul wajahnya. Jika ia menang atasku, maka aku kirim satu syaithan yang membuatnya lupa waktu shalat. Jika ia menang atasku, aku tinggalkan dia sampai ketika mengerjakan shalat aku katakan kepadanya,' Lihatlah kiri-kanan', lalu ia menengok. Saat itu aku usap wajahnya dengan tanganku dan aku cium antara kedua matanya dan aku katakan kepadanya,' Aku telah menyuruh apa yang tidak baik selamanya'. Dan engkau sendiri tahu wahai Muhammad, siapa yang sering menoleh dalam shalatnya, Allah akan memukul wajahnya.

Jika ia menang atasku dalam hal shalat, ketika shalat sendirian, aku perintahkan dia untuk tergesa-gesa. Maka ia 'mencucuk' shalat seperti ayam mematuk biji-bijian dengan tergesa-gesa. Jika ia menang atasku, maka ketika shalat berjamaah aku cambuk dia dengan 'lijam' [cambuk] lalu aku angkat kepalanya sebelum imam mengangkat kepalanya. Aku letakkan ia hingga mendahului imam. Kamu tahu bahwa siapa yang melakukan itu, batal-lah shalatnya dan Allah akan mengganti kepalanya dengan kepala keledai pada hari kiyamat nanti.

Jika ia masih menang atasku, aku perintahkan dia untuk mengacungkan jari-jarinya ketika shalat sehingga dia mensucikan aku ketika ia sholat. Jika ia masih menang, aku tiup hidungnya sampai dia menguap. Jika ia tidak menaruh tangan di mulutnya, syaithan masuk ke dalam perutnya dan dengan begitu ia bertambah rakus di dunia dan cinta dunia. Dia menjadi pendengar kami yang setia.
Bagaimana umatmu bahagia sementara aku menyuruh orang miskin untuk meninggalkan shalat. Aku katakan kepadanya,' Shalat tidak wajib atasmu. Shalat hanya diwajibkan atas orang-orang yang mendapatkan ni'mat dari Allah'. Aku katakan kepada orang yang sakit :" Tinggalkanlah shalat, sebab ia tidak wajib atasmu. Shalat hanya wajib atas orang yang sehat, karena Allah berkata :" Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (pula) bagi orang pincang, tidak (pula) bagi orang sakit, ??? Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat(Nya) bagimu, agar kamu memahaminya. (QS. 24:61) Tidak ada dosa bagi orang yang sakit. Jika kamu sembuh, kamu harus shalat yang diwajibkan". Sampai dia mati dalam keadaan kafir. Jika dia mati dan meninggalkan shalat ketika sakit, dia bertemu Tuhan dan Tuhan marah kepadanya. Wahai Muhammad, jika aku bohong dan ngawur, maka mintalah kepada Tuhan untuk membuatku jadi pasir. Wahai Muhammad, bagaimana engkau bahagia melihat umatmu, sementara aku mengeluarkan seper-enam umatmu dari Islam.

Nabi berkata :" Wahai terlaknat, siapa teman dudukmu ?".
Iblis :" Pemakan riba".
Nabi :" Siapa teman kepercayaanmu [shadiq] ?".
Iblis :" Pe-zina".
Nabi :" Siapa teman tidurmu ?".
Iblis :" Orang yang mabuk".
Nabi :" Siapa tamumu ?".
Iblis :" Pencuri".
Nabi:" Siapa utusanmu ?".
Iblis :"Tukang Sihir".
Nabi :" Apa kesukaanmu ?".
Iblis :" Orang yang bersumpah cerai".

Nabi :"Siapa kekasihmu ?".
Iblis :"Orang yang meninggalkan shalat Jum'at".
Nabi :"Wahai terlaknat, siapa yang memotong punggungmu ?". Iblis :"Ringkikan kuda untuk berperang di jalan Allah".
Nabi :" Apa yang melelehkan badanmu ?".
Iblis:"Tobatnya orang yang bertaubat".
Nabi:"Apa yang menggosongkan [membuat panas] hatimu ?".
Iblis:" Istighfar yang banyak kepada Allah siang-malam.
Nabi:" Apa yang memuramkan wajahmu (membuat merasa malu dan hina)?". Iblis:"
Zakat secara sembunyi-sembunyi".

Nabi:" Apa yang membutakan matamu ?".
Iblis :" Shalat diwaktu sahur [menjelang shubuh]".
Nabi:" Apa yang memukul kepalamu ?".
Iblis:" Memperbanyak shalat berjamaah".

Nabi:" Siapa yang paling bisa membahagiakanmu ?".
Iblis :" Orang yang sengaja meninggalkan shalat".
Nabi:" siapa manusia yang paling sengsara [celaka] menurutmu?". Iblis:"Orang kikir / pelit".
Nabi:" Siapa yang paling menyita pekerjaanmu [menyibukkanmu] ?". Iblis:" Majlis-majlis ulama".
Nabi:" Bagaimana kamu makan ?".
Iblis:"Dengan tangan kiriku dan dengan jari-jariku".
Nabi:"Dimana kamu lindungkan anak-anakmu ketika panas ?". Iblis:" Dibalik kuku-kuku manusia".
Nabi:" Berapa keperluanmu yang kau mintakan kepada Allah ?". Iblis:" Sepuluh perkara".
Nabi:" Apa itu wahai terlaknat ?".
Iblis :" Aku minta kepada-Nya untuk agar saya dapat berserikat dalam diri Bani Adam, dalam harta dan anak-anak mereka. Dia mengijinkanku berserikat dalam kelompok mereka. Itulah maksud firman Allah : Dan hasunglah siapa yang kamu sanggupi di antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka. (QS. 17:64) Setiap harta yang tidak dikeluarkan zakatnya maka saya ikut memakannya. Saya juga ikut makan makanan yang bercampur riba dan haram serta segala harta yang tidak dimohonkan perlindungan kepada Allah dari setan yang terkutuk. Setiap orang yang tidak memohon perlindungan kepada Allah dari syaithan ketika bersetubuih dengan istrinya maka syaithan akan ikut bersetubuh. Akhirnya melahirkan anak yang mendengar dan taat kepadaku. Begitu pula orang yang naik kendaraan dengan maksud mencari penghasilan yang tidak dihalalkan, maka saya adalah temannya. Itulah maksud firman Allah :" ??. , dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki ?? (QS. 17:64) . Saya memohon kepada-Nya agar saya punya rumah, maka rumahku adalah kamar-mandi. Saya memohon agar saya punya masjid, akhirnya pasar menjadi masjidku. Aku memohon agar saya punya al-Qur'an, maka syair adalah al-Qur'anku. Saya memohon agar punya adzan, maka terompet adalah panggilan adzanku. Saya memohon agar saya punya tempat tidur, maka orang-orang mabuk adalah tempat tidurku. Saya memohon agar saya
punya teman-teman yang menolongku, maka maka kelompok al-Qadariyyah
menjadi teman-teman yang membantuku. Dan saya memohon agar saya memiliki teman-teman dekat, maka orang-orang yang menginfaq-kan harta kekayaannya untuk kemaksiyatan adalah teman dekat-ku. Ia kemudian membaca ayat : Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Rabbnya. (QS. 17:27)

Rasulullah berkata :" Andaikata tidak setiap apa yang engkau ucapkan didukung oleh ayat-ayat dari Kitabullah tentu aku tidak akan membenarkanmu".
Lalu Iblis meneruskan :" Wahai Muhammad, saya memohon kepada Allah agar saya bisa melihat anak-cucu Adam sementara mereka tidak dapat melihatku. Kemudian Allah menjadikan aku dapat mengalir melalui peredaran darah mereka. Diriku dapat berjalan kemanapun sesuai dengan kemauanku dan dengan cara bagaimanapun. Kalau saya mau, dalam sesaatpun bisa. Kemudian Allah berfirman kepadaku :" Engkau dapat melakukan apa saja yang kau minta". Akhirnya saya merasa senang dan bangga sampai hari kiamat. Sesungguhnya orang yang mengikutiku lebih banyak daripada yang mengikutimu. Sebagian besar anak-cucu Adam akan mengikutiku sampai hari kiamat.

Saya memiliki anak yang saya beri nama Atamah. Ia akan kencing di telinga seorang hamba ketika ia tidur meninggalkan shalat Isya. Andaikata tidak karenanya tentu ia tidak akan tidur lebih dahulu sebelum menjalankan shalat. Saya juga punya anak yang saya beri nama Mutaqadhi. Apabila ada seorang hamba melakukan ketaatan ibadah dengan rahasia dan ingin menutupinya, maka anak saya tersebut senantiasa membatalkannya dan dipamer-kan ditengah-tengah manusia sehingga semua manusia tahu. Akhirnya Allah membatalkan sembilan puluh sembilan dari seratus pahala-Nya sehingga yang tersisa hanya satu pahala, sebab, setiap ketaatan yang dilakukan secara rahasia akan diberi seratus pahala. Saya punya anak lagi yang bernama Kuhyal. Ia bertugas mengusapi celak mata semua orang yang sedang ada di majlis pengajian dan ketika khatib sedang memberikan khutbah, sehingga, mereka terkantuk dan akhirnya tidur, tidak dapat mendengarkan apa yang dibicarakan para ulama. Bagi mereka yang tertidur tidak akan ditulis pahala sedikitpun untuk selamanya.

Setiap kali ada perempuan keluar pasti ada syaithan yang duduk di pinggulnya, ada pula yang duduk di daging yang mengelilingi kukunya. Dimana mereka akan menghiasi kepada orang-orang yang melihatnya. Kedua syaithan itu kemudian berkata kepadanya,' keluarkan tanganmu'. Akhirnya ia mengeluarkan tangannya, kemudian kukunya tampak, lalu kelihatan nodanya.

Wahai Muhammad, sebenarnya saya tidak dapat menyesatkan sedikitpun, akan tetapi saya hanya akan mengganggu dan menghiasi. Andaikata saya memiliki hak dan kemampuan untuk menyesatkan, tentu saya tidak akan membiarkan segelintir manusia-pun di muka bumi ini yang masih sempat mengucapkan " Tidak ada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Utusan-Nya", dan tidak akan ada lagi orang yang shalat dan berpuasa. Sebagaimana engkau wahai Muhammad, tidak berhak memberikan hidayat sedikitpun kepada siapa saja, akan tetapi engkau adalah seorang utusan dan penyampai amanah dari Tuhan. Andaikata engkau memiliki hak dan kemampuan untuk memberi hidayah, tentu engkau tidak akan membiarkan segelintir orang-pun kafir di muka bumi ini. Engkau hanyalah sebagai hujjah [argumentasi] Tuhan terhadap makhluq-Nya. Sementara saya adalah hanyalah menjadi sebab celakanya orang yang
sebelumnya sudah dicap oleh Allah menjadi orang celaka. Orang yang bahagia dan beruntung adalah orang yang dijadikan bahagia oleh Allah sejak dalam perut ibunya, sedangkan orang yang celaka adalah orang yang dijadikan celaka oleh Allah sejak dalam perut ibunya.

Kemudian Rasulullah SAW membacakan firman dalam QS Hud : Jikalau Rabbmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka senantiasa berselisih pendapat, (QS. 11:118) kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Rabbmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat Rabbmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan; sesungguh-nya Aku akan memenuhi neraka jahanam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya. (QS. 11:119) dilanjutkan dengan : Tidak ada suatu keberatanpun atas Nabi tentang apa yang telah ditetapkan Allah baginya. (Allah telah menetapkan yang demikian) sebagai sunnah-Nya pada nabi-nabi yang telah berlalu dahulu. Dan adalah ketetapan Allah itu suatu ketetapan yang pasti berlaku, (QS. 33:38)".

Kemudian Rasulullah berkata lagi kepada Iblis : " Wahai Abu Murrah [Iblis], apakah engkau masih mungkin bertaubat dan kembali kepada Allah, sementara saya akan menjamin-mu masuk surga". Ia iblis menjawab :" Wahai Rasulullah, ketentuan telah memutuskan dan Qalam-pun telah kering dengan apa yang terjadi seperti ini hingga hari kiamat nanti. Maka Maha Suci Tuhan, yang telah menjadikanmu sebagai tuan para Nabi dan Khatib para penduduk surga. Dia, telah memilih dan meng-khususkan dirimu. Sementara Dia telah menjadikan saya sebagai tuan orang-orang yang celaka dan khatib para penduduk neraka. Saya adalah makhluq celaka lagi terusir. Ini adalah akhir dari apa yang saya beritahukan kepadamu dan saya mengatakan yang sejujurnya".

Segala puji hanya milik Allah SWT , Tuhan Semesta Alam, awal dan akhir, dzahir dan bathin. Semoga shalawat dan salam sejahtera tetap selalu diberikan kepada seorang Nabi yang Ummi dan kepada para keluarga dan sahabatnya serta para Utusan dan Para Nabi.

~Nur Kasih~

wah,,jangan terkejut atau ketawa,,,
inilah drama yang aku tgok time kalut2 nak stadi,,
haha,,bukan jiwang atau hati kolam,,tapi just tgk nak dptkan pgajran,,
byak juga la pngajran yang baik2 yang boleh dikutip daripada drama nie,,
walaupun belum habis episod,,semuanya ternanti apa kesudahannya,,
bagi aku pun cam tu jgak,,,
dulu tak berminat langsung nak tgok,,tapi suatu malam tergerak plak nak tgok,,
bila dah tgk episod satu,,mula la nak sambung dan tak mau ketinggalan setiap episod,,

ehm,,tapi,, ada lagi ka manusia macam nur dan aidil pada masa sekarang???
begitu zuhud dan tabah dalam menghadapi segala ujian dan pengorbanan..
mungkin itulah yang cuba untuk dihuraikan oleh kabir bakhtiar,,amat menarik cerita nie,,
tahniah tok pelakon yang dapat menghidupkan watak dengan berjaya sehingga menimbulkan rasa menyampah aku kepada sarah,,

p/s= apa pun..nntikan episod akan datang...

fuhhh..exam,,+..birokrasi yang menyampah

alhamdulillah,,,ari nie dah lepas paper yang keenam,, (industri komunikasi dasar dan undang2).
hanya tinggal lagi satu paper (12.11.09).pastu cuti lebih kurang sebulan lebih,,
cuti sem,,

pasai paper tadi,,ntah apa yang aku merepek tak tau lah,,apa yang ada dalam kepala itu ja yang dikeluarkan,,harap2 betul la..dah la rasa sem nie paling hampeh,.,berapa paper yang tak dapat jawab,,,tggu result ja la,,yang termampu itu saja la..

bila dah lepas paper tadi,,beban dah berkurang,,tetapi sampai ke hari nie,,kepala otak masih lagi ligat memikirkan berkenaan urusan projek latihan amali yang belum selesai.. mau tidaknya,,, karenah birokrasi ukm yang terlalu banyak membuatkan aku menyampah,,
dari hari tue sampai ke hari nie tak selesai2 lagi,,laporan dah antar,, 16 oct 09 ppp antr report kewangan ke bendahari,,tapi tak selesai lagi,, bila zue follow up. inilah jawapan dia :

-nak pengesahan pngtua rumah anak yatim
-report ilang
-tak tau sapa yang urus
-nanti mai balik..

semua nie menyusahkan urusan orang...
apa kerja yang depa wat,,aku tak tau,,
selagi tak selesai kat bendahari,,selagi tu la cek rm7k tak settle,, nek kna byar kat hotel equatorial lagi, kat puan mai lagi,,,
apa semua ini...dah dekat sebulan dah..tak selesai jugak,,
aku tak nak aku disalah anggap..tak buat kerja la,,tak ambil berat la,,tapi benda alah nie pya hal,,sampai ke hari nie tak selesai,,menyusahkan aku,,sem dah nak tutup..nanti lagi bertambah susah...

apa aku nak wat..
Ya Allah,,aku mohon kepadamu,,permudahkan lah urusan aku di UKM nie Ya Allah,,

sampai bila semua nie akan dijalankan dengan lancar,,????
tak dak etika ka??
tak dak integriti ka??
memang ya, bukan semua orang sempurna,, tapi apa salahnya kiranya jadikan setiap kerja tu satu benda yg penting walau kecil,,

tak tau la apa lagi nak dikatakan tentang nie,,tapi benda nie selagi tak settle selagi itulah membelenggu diri aku,,aduiya..tensennya...

Ahad, 1 November 2009

dipetik dari harakah daily : 18 bulan Pakatan tadbir P. Pinang dengan jayanya

IPOH, 31 Okt: Walaupun baru 18 tahun memerintah kerajaan Pulau Pinang, Pakatan Rakyat berjaya melakukan pelbagai perubahan.

Ianya termasuk menangani kemiskinan tegar rakyat yang gagal diselesaikan sejak 51 tahun Umno memerintah kerajaan negeri itu.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pagi tadi menjelaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat telahpun melaksanakan insentif RM500 kepada setiap keluarga miskin di negeri itu.

"Umno perintah Pulau Pinang 51 tahun dengan dasar pecah (dan) perintah...mereka gagal selesaikan isu kemiskinan tegar. Kita perintah, kita pastikan setiap keluarga miskin tegar dapat RM500," tegas.

Ujarnya, Umno dan BN memperlekah dasar itu akan kerana ia akan menjadikan kerajaan bankrup.

"Mereka kata kerajaan kita akan bankrup kalau terus beri duit kepada rakyat. Kalau beri rasuah kepada mereka tak apa. Inilah dasar Umno," jelasnya lagi.

ImageKetika membentangkan kertas kerja Pengalaman Pulau Pinang: Perpaduan Kaum dalam Konvensyen Pakatan Rakyat Perak, Guan Eng juga menjelaskan bahawa kerajaan negerinya mengamalkan prinsip ketuanan rakyat.

"Saya lebih suka guna perpaduan rakyat dari guna perpaduan kaum seperti Umno...kerana perpaduan kaum akan menjadikan semua kaum lebih mementingkan (dari) nilai Malaysia," tegas.

Beliau juga menjelaskan bahawa kerajaan Pulau Pinang membangunkan prasarana wireless secara percuma agar rakyat diperkasa dengan maklumat.

Tambahnya lagi, kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang juga melaksanakan beberapa dasar kebajikan untuk kepentingan rakyat.

"Di Pulau Pinang beri elaun kepada Huffaz (penghafal al-Quran)...iktiraf lebih 100 Huffaz dengan beri sijil dan elaun tertentu kerana mereka penting untuk jaga rakyat."

"Kita (kerajaan negeri) jalankan skim pinjaman mikro kredit Islam kepada ibu-ibu tunggal."

Beliau yang juga Setiausaha Agong DAP menegaskan kerajaan boleh melaksanakan kebajikan kepada rakyat kerana kerajaan negeri mengamalkan penjimatan, ketelusan dan amanah.

"Kerajaan juga boleh kongsi kekayaan dengan rakyat kerana kerajaan dapat jimat RM38 juta...12 peratus...kita tak kebas (curi), kita bagi pada rakyat."

"Kita laksana tender terbula dengan e-tender. Kalau dulu (Umno) guna kabel politik, kita (Pakatan) guna kabel komputer secara adil dan amanah."

Beliau juga menjelaskan bahawa Pulau Pinang merupakan kerajaan negeri pertama mendapat pengiktirafan dari Agensi Transperansi Antarabangsa (TI). _


Sebagai warga negeri pulau pinang.. Adakah ini yang dirasakan benar selepas diperintah di bawah pimpinan Lim Guan Eng...

pikirkan dan renungi..


Jumaat, 30 Oktober 2009

salah siapa??

salam...selamat berjuang menempuh exam sahabat2 aku semua..
ha salah siapa???

nak exam baru nak stady,,,
bila dah tak leh jawab,,,tertekan,,,
berjaga sepanjang malam,,,
balik2 tak naik pun apa yg dibaca,,
salah siapa???

itulah fenomena yg melanda aku dan beberapa sahabat aku yg exam,,,
bukan semua...segelintir sahaja,,
bila nak sedar nie...tak tau,,,
penyakit nak menyedarkan diri nilah yg paling berat,,
pelbagai dugaan dan rintangan,,aleh2 macam tu juga,,,

apa pun,,dah lepas 4 paper,,,
pendidikan dan msyrkat,
dasar dan perancangan sosial,
perancangan strategik,
metodologi penyelidikan..

takpalah..yg dah lepas,,"biarkan berlalu" bak lagu awie (wings)
buka buku baru,,,sem depan azam baru,tekad baru,semua baru,,

bertafakur sejenak utk menghormati kematian adik2 pelajar sekolah yg jatuh dari titi gantung di kampar... salah siapa????
titi tak kuat??
ada korupsi??
sapa yg buat??
semua ini dugaan..
terima dengan tenang...ada hikmahnya,,

Isnin, 26 Oktober 2009

Final Exam

salam ukhwah buat semua,,,
sudah lama tak menaip,,jadi pada kesempatan ini ada masa,,nak taip la sikit,,
apa yang penting, bermula pada 26.10-12.11,,final exam aku,,alahai,,mlasnya nak stadi,,,
apakan daya,,dah lepas dua paper tadi,,hampeh,,tak leh jawab,,tensen gila,,

sepanjang tak menaip nie,,pelbagai dugaan dan cerita yang berlaku, baik ke atas diri aku,kawan2, keluarga, masyarakat dan juga negara... bulan syawal dah pun habis,,,tak dak feel dah..tggu raya haji pula,,,,betapa mulianya bumi allah...i'allah diberikan kesempatan untuk aku menunaikan ibadah haji pada masa akan datang..

selepas selesai segala tugasan yang bertambun,,aku blik kampung cuti stadi week,,rest pikiran, jumpa mak,,lepak2 ilangkan tekanan..lain yang dirancang lain yang jadi,,, time balik kampung dua hari selepas tue,,tunang pak din eksiden,,,dekat flyover bagan,, kesian..sabar pakdin,,walaupun kecederaan yang agak kritikal.semua tu dugaan yang perlu diterima dengan hati terbuka..ada hikmah..

cerita berkenaan dengan dugaan..sehari selepas tunang pakdin eksiden, aku p zoo taiping saja melawat haiwan2 yang juga merupakan makhluk allah di atas muka bumi nie,,,nak dijadikan cerita,,punya dok jalan2 dekat zoo taiping,, tanpa disedari aku punya wallet tertinggal kat toilet.. aku sedar bila dah sampai jawi,,takkan nak patah balik,,jadi kptsan dia hanya koll pekerja zoo bagitau dan hanya tggu jwpan pada keesokkan harinya.. namun berta yang aku dapat,, tak jumpa wallet tue,,betapa luluhnya hati nie,,ye la semua da lam tu,kad bank, matrik, ic, slip exam dan sebagainya,,tak masuk exam la,,, jadi bila dah tak dak,,bergegas la aku menyiapkan segala dokumen yang nak kn wat balik,. ic, kad kn blok, lesen dll.. ketika itu barulah nak muhasabah diri..Allah boleh menduga hambanya dengan apa cara sekalipun tanpa diduga oleh hambanya.. selepas siap semua, kiranya membuat persiapan nak blik ukm nak wat setle kat cini plak,,

tetapi pada hari khamis, aku mendapat berita yang wallet aku dah dijumpai oleh pelajar sekolah.alhamdulillah,,aku bersyukur kepadamu Ya Allah,,. dugaan yang engkau berikan menyedarkan aku terhadap kealpaan diriku untuk mengingatimu...Ya Allah..

ALhamdulillah,, semua berjalan lancar sehinggalah ke hari ini.. aku bersyukur kepadamu Ya Allah...

p/s = ada lagi yang ingin aku luahkan,,i'allah tggu di kelapangan yang lain...
wslam.

Ahad, 11 Oktober 2009

ALAHAI SAKITNYA KEPALA...

Salam ukhwah buat semua....
Alhamdulillah... separuh dari bebanan kerja telah selesai,,, sakitnya kepala nak pikiaq kerja yang banyak yang tak selesai2....
Hanya tinggal seminggu ja lagi,,dah tue,,cuti study week.dah tu exam bermula paa 26 oktober..
Ya ALLAH,,,banyaknya la koje den,,, kuatkanlah semangat aku..
Exam dah dekat2 plak,,jenuh la nak study camnie...
Byak perkara yang dilalui sepanjang aku tak update blog nie... dari mslah peribadi, masalah hidup dalam masyarakat kampus, masalah tugasankerja,,dan sebagainya yang memenatkan kepala utk memikirkan cara penyelesaiannya..


Sebenarnya semua itu adalah suatu dugaan yang akan mengajar kita tentang erti hidup...
Kalu tak dak dugaan dlam hidup..kita akan masih berada pada tahap yang sama...
renung2kanlah..

Ujung minggu kerja yang byk cmnie pun,,aku dan member2 masih sempat p ke rumah terbuka Puan MAi...agak sodap mknan yang disediakan..byk dan pelbagai,,sampai tak larat nak sumbat,,Tima kasih puan mai.. leh dpt award the best lecture in ukm,,,.. sebab bg duet raya,hehehe.

apapun,,kita perlu yakin,,(petikan kata2 dari amerality)...betul amer...yakin, yakin n yakin..hehe..
pasti siap jgak,,,

Khamis, 1 Oktober 2009

Masih Dalam Suasana Syawal

Salam aidilfitri buat semua,,,,
Sudah lama agaknya aku tak menulis dalam diari maya ini,,rindu plak rasanya untuk berkongsi dengan semua.. apapun masih belum terlambat untuk aku ucpkan selamat hari raya aidilfitri.. ramadhan telah berlalu, i'allah umur yg pjg kita bertemu lg...

Hati masih lagi terasa berat untuk menyiapkan pelbagai assgment yg belum reda..nmpak seperti tiada perubahan pun asggment yg kn wat..sbb sblm raya dah ada yg siap tp pas raya pun ada lg,,mmg tensen sgguh...semuanya kn antr next week n the last week...b4 study week,,jenuh la..

Cukup untuk berkongsi pasal assgment..apa yg aku nak coretkan di sini ialah perasaan time cuti rya,,wlupun tak beraya sgt coz keja,,tp ok la leh cuti gak...dpt gak duit rya nak survive kat ukm nie,,,sapa nak bg kan 3,4 rts cam tu ja,,jd tak slh nak keja,,,biar apa kwn2 kata sbb tak raya,,biarlah...mulut manusia siapa pun tak bley nak ttp..ada rahmat umur yg panjang yg Allah kurniakan,, tahun depan ryalah aku...

Sepanjang balik cuti,, terasa sunyi,,mak tinggal berasingan, adik beradik yg lain semuanya tak kumpul sekali..aku rindukan suasana hari raya yang sebelum2 ini,,dipenuhi dengan perasaan bahgia dan gembira...mungkin ada hikmah disebalik dugaan yg diberikan,,,dia yg menentukan segalanya...

to perempuan puaka,,,hang memang tak guna!!!!!!!!
Tak habis2 nak menyusahkan hidup org lain,,biar ALLAH yg balas segala perbuatan keji yang hang lakukan terhadap keluarga aku,,, Benciiiiiiii, Meluatttttttttt,, Menyampah....... Rasa cam nak luku pala ja,,,kenapalah tak sedar2 lagi,,,,,????

Manusia apakah ini???
Apa jenis manusia???
Dimana Letaknya nilai iman dan takwa???
langsung tak takut utk bermain dengan perkara keji mcm tue???
bila nak bertaubat???
Umur semakin tua...
Bertaubatlah wahai perempuan puaka,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sesungguhnya,, ALLAH MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA MENGASIHANI......
Perasaan dengki, khianat dengan org lain,,kenapa???
Takleh trima kenytaan ka???

'''itulah...jgn mengata kat org lain,,,bila dah terjadi kat btg idung sendiri baru lah nak tau... langit tinggi ka rendah.....sehebat mana pun, kita tetap sama di sisi Allah..yang membezakan adalah iman dan takwa,,,,,'''

Selasa, 8 September 2009

selesai sudah

Alhamdulillah... ungkapan keramat...
Penatnya tidak terkata,,,
Pelbagai tempuhan dan ujian,,akhirnya selesai juga program khidmat komuniti...
Kepuasan usah digambarkan,,selepas ini tiada lagi bebanan sebegini rupa yang membuatkan aku bagai lipas kudung untuk ke sana sini bagi meyiapkan pelbagai kerja...
Tunggu laporan saja dari ajk pelaksana..

Apapun,,terima kasih buat semua ajk aku yang begitu bertungkus lumus untuk menjalankan program ini..

ok,,itu aja,,dah tiada mood utk menulis,,

Byk lagi kerja lain menanti,, ditambah pula this week amat sibuk dengan assgment yang begitu menimbun,, hanya diri sendiri saja yang tau...
ok.

Khamis, 27 Ogos 2009

hahah..first time,


Hahah,,,
first time aku masuk konti,,
tak kisah la w'pun konti radio midas mention,,
apa yang penting,,tetap on air..
hahah...
tima kasih buat krew midas kerana
sudi jemput aku tok slot teruna VS dara...
best gak berdebat ngan dara (emi)..
tak tau sapa yang menang...
yang penting..
pengalaman pertama kali,,heehee.




..Dah 5 Ramadhan..

Salam ramadhan untuk semua umat islam...
Alhamdulillah,,, sudah 5 hari umat islam menempuh ramadhan yang penuh berkat...
Walaupun aku jauh di perantauan dan juga jauh di sisi keluarga terutamanya,.. aku tetap tempuh dengan penuh tabah dan sabar bersama rakan-rakan seperjuangan...
Rutin harian bagi ramadhan kali ini agak padat... mana tidaknya,,, asgment yang perlu disiapkan begitu banyak dan mesti disiapkan sebelum balik raya.. aduilaaaa.

Alhamdulillah,, walaupun sibuk,, kesempatan untuk bertaraweh tidak ditinggalkan.. samada di masjid ukm ataupun surau kolej,,, aku dan myfren tetap juga p.. bukan senang,,setahun sekali,, itu pun belum tentu,,kalau dipanjangkan umur.. i'allah..

Hari pertama ramadhan,, membuak2 nafsu untuk berbuka.. tapi apakan daya,, terpaksa menikmati juadah yang bukan di sediakan oleh emak sendiri... tapi ok la juga,,berbuka dengan kawan2 seramai 21 org... best jugak la,,tomyam campq, teluq greng, sayuq kankung, dadih dan juga aiq oren,,masak sendiri,,akan jadi kenangan tu sume,,, buat ecah, pizah, nani, kak dila, dan semua yang terlibat,, tima kasih...len kali boleh buat lagi,,,

Ini yang nak dikongsikan ni,, apa yang aku rasa mungkin dah jadi satu fenomena agaknya,, tibanya bulan puasa orang yang yang tak pernah berniaga pun berlumba2 untuk berniaga,, bila dah niaga,,:
-tak sedap langsung!!!!!
-dah tue mahal plak,,,!!
-tak dak kebajikan agaknya dalam kepala otak depa nie,,,
-hanya mementingkan keuntungan semata-mata!!!

Inilah yang terpaksa aku hadapi di bazar ramadhan seksyen 15 bandar baru bangi,,,, yang mana kepadatan penduduk agak tinggi,,,, Orang yang nak membeli ramai,, peniaga ekspress banyak,,,
hasil dia,,, jual kueh mueh pikiaq keuntungan saja,, tak dak kebajikan..
kueh sebiji 5 kupang (50sen).. mahal gila,,berbeza ngan tempat aku,, tapi apakan daya,, tak sedap pun kena jugak la,,,,

Ehm,, AKu agak panas dengan benda cmnie,, bab makan nak wat bg org mkn,, wat da kajikan sikit kan dpt pahala,, tak dak rugi pun,,, mhal kalu sedap tak kesah.. nie sebaliknya..

ehm...cukup tok mlm nie,,, panas,,


Jumaat, 21 Ogos 2009

.................SaLaM RaMaDhaN....................


Salam Ramadhan Buat semua umat islam diseluruh pelusuk tanah air..

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi kerana aku masih lagi diberikan kesempatan untuk bertemu lagi dengan ramadhan yang mulia..

Pada kesempatan ini,, aku ingin memohon kemaafan jika terdapat salah dan silap ...

Pada ramadhan kali ini juga, bersama2lah kita meningkatkan amalan serta mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dalam mencari seberapa banyak pahala serta melipatgandakan amal kebajikan...

Kepada semua sahabat,, jom meramaikan masjid UKM

"Marhaban ya Ramadhan"

Khamis, 20 Ogos 2009

Khidmat Komuniti Bersama Anak Yatim '09

Salam Pembuka Bicara..

Alhamdulillah.. selesai sudah siri pertama program khidmat komuniti bersama anak yatim 2009 siri pemeriksaan kesihatan yang berlangsung di Muassasah Darul Fuquha, Sungai Merab Bangi..
Program yang dijalankan adalah latihan amali dalaman yang wajib dilakukan oleh pelajar tahun akhir program komunikasi dan dasar awam termasuklah aku..

Dengan kekuatan seramai 17 orang ajk yang diketuai oleh aku sendiri selaku ketua pengarah dan dibantu oleh rakan2 ajk,, program ini berjaya dilaksanakan dengan sempurna, alhamdulillah syukur... terima kasih kepada semua ajk pelaksana yang begitu bersungguh2 dalam menjayakan program ini.. begitu juga kepada Prof Madya Dr Zulkifli yang merupakan Pengetua Kolej KTDI UKM yang memberi kerjasama dari segi pemeriksaan kesihatan bersama pelatih2 perubatan yang merupakan pelajar tahun tiga perubatan ukm..

Majlis yang ringkas dan semi formal ini telah dirasmikan oleh Ketua Program Komunikasi dan Dasar Awam iaitu Dr. Yusoff yang sudi meluangkan masa yang agak panjang untuk bersama2 dengan kami bagi meninjau perjalanan program tersebut.. begitu juga tidak dilupakan buat Puan Maizatul selaku penyelaras khidmat komuniti yang banyak membantu dari segi semua aspek..
Buat pengurusan rumah anak yatim ini juga diucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan..

Majlis bermula pada jam 10.00 pagi dan selesai pada jam 4.00 ptg sepertimana yang telah dirancangkan.. bermula dengan majlis perasmian seterusnya pemeriksaan kesihatan oleh para doktor dan pelatih sehingga kepada penutup.. seramai 42 pelajar telah diperiksa dan sekiranya terdapat sebarang penyakit mereka akan dibekalkan ubat..

Alhamdulillah sekali lagi aku panjatkan kepada tuhan kerana majlis ini berjalan lancar tanpa sebarang masalah.. makanan yang disediakan juga menyelerakan buat semua yang terlibat.. ha satu perkara penting yang membuatkan aku teruja ialah buat pertama kalinya aku telah ditemuramah oleh astro aosis di mana seperti yang diberitahu oleh director tersebut.. kebetulan mereka ingin membuat rakaman perjalanan kehidupan anak2 yatim di rumah tersebut,, jd disebabkan kami membuat program,, rakaman tersebut juga akan disiarkan di dalam rancangan yang diterbitkan oleh astro aosis.. pada 26 ramadhan ini pada jam 7.30 malam.. kn tgok first time masuk tv..heehee...

*Untuk siri yang kedua ialah siri gotong-
royong (Darul Fuquha) dan majlis berbuka puasa yang bertempat di Hotel Equatorial Bangi iaitu pada 5 september 2009 (sabtu).. i"allah dengan harapan majlis itu juga akan berjalan dengan sempurna..

*Dan siri yang terakhir ialah siri majlis khatam Al-Quran yang akan dijalankan di Kolej Dato' Onn pada 11 september 2009 yang dikendalikan oleh JAKSA kolej..

P/S: tq buat tuan director = Syirfan Indra Mitra Surya (produser/director) FM Production SDN BHD

* gambar program"

AJK pelaksana Khidmat Komuniti
(duduk dari kiri : aishah, ah kiat, aku, syakil, kak dila)
(berdiri dari kiri :wani, amoi, tina, ain, gaya, jc, khai, ina, zue, atika, yati)
*adnan tiada dalam gambar


mendengar penjelasan dari timbalan aku (Aishah) yang begitu bersemangat..
sambil diperhatikan oleh zue,, boleh dapat tokoh wanita terbilang nie,,hehe


Aku n syakil mengiringi Prof Madya Dr. Zulkifli (Pengetua KTDI)
yang disebelah aku,,
dan Felo Kolej KTDI yang disebelah syakil
untuk menaiki bas setelah selesai program..



Anak-anak yatim bergambar bersama paramedik dari KTDI UKM yang merupakan pelajar tahun 3 & 4 fakulti perubatan..


AJK pelaksana bergambar kenangan bersama paramedik dan juga pengetua Darul Fuquha ( Puan Anilie)


Ahad, 16 Ogos 2009

Sayang Mak..

Salam utk mak yang tercinta,,,,
Salam utk semua,,,

Alhamdulillah,,genap 15/8/2009 genaplah usia ibuku 63 tahun,,,selamat hari lahir buat ibuku yang tercinta dan disayangi,, (Roziah Bt Hj Ishak)
Adik nak ucapkan semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki dan berada dalam keadaan tenang dan tabah menghadapi dugaan dan ujian dari Allah S.W.T,, setiap dugaan pasti ada hikmahnya.. alhamdulillah.. adik sayang mak,, sebelum tu,, al-fatihah buat ayah tercinta yang telah pergi meninggalkan kita semua lebih sepuluh tahun lepas... pada tanggal 19 julai 1999.

Mengenang kembali tepat 15.08.1946 lahirlah seorang insan yang bernama Roziah bt Ishak,,, mengharungi perjalanan yang penuh onak dan duri,, aku begitu mengagumi ibuku yang amat tabah dan kuat dalam menghadapi dugaan hidupnya.. pada tahun 1968 beliau mendirikan rumah tangga dengan jejaka yang hensem lagi baik iaitu Hassan Nordin b. Ahmad (ayahku yang telah kembali ke rahmatullah).. al-fatihah..

Ibuku dikurniakan 7 orang cahaya mata.. 5 lelaki dan dua orang perempuan,, alhamdulillah semua dapat meneruskan hidup sebagai manusia.. di mana tidak menyusahkan ibuku...i 'allah jasamu sebagai ibu yang banyak mengajar dan mendidik akan kubalas.. sayang mak..

Untuk pengetahuan semua adik beradik ku,, sayangilah mak seperti mana beliau menyayangi dan mendidik kita semua tanpa mengenal erti penat dan lelah demi menjadikan kita sebagai manusia yang berjaya di dunia dan akhirat...


"Ya Allah Ya Tuhanku,,kau ampunilah segala dosa kedua ibu bapaku Ya Allah"
"Murahkanlah rezki ibuku Ya Allah"
"Panjangkanlah umur ibuku Ya ALlah"
"Permudahkanlah perjalanan hidup ibuku Ya Allah dalam menempuh segala cabaran dan dugaanmu Ya Allah"
"Aku memohon kepadamu Ya Allah"
Amen2 ya Robbal A'lamin....

p/s;; maaf tiada di sisi ibu tercinta ketika jamuan yang dibuat oleh kak ela.. rasa rugi la jgak.. tak leh nak melantak kek secret recipe...
kak ela,,nnti beli len no..hehehe,,


Selasa, 4 Ogos 2009

Takut Jarum

Penat dan ngantuk,,itulah ungkapan yang mampu aku katakan...
buat pertama kalinya dalam hidupku aku menderma darah,, bersama lie,nan dan conie, aku p derma darah kat fssk..

da la dak2 kelas yang mai tgk ngan bg semangat..hahah..lawak ja aku rsa diriku nie,,laki saja tapi takut jarum,,,

tak pa,,pasnie aku akan kerap lagi p derma drah..bila g nak bg kat org yang memerlukan,tok pengetahuan sume aku tergolong dalm kalangan darah jenis A...

ehm,,ngantuk dan penat..salam,,slmt mlm.

Isnin, 3 Ogos 2009

Malam Yang Sunyi

Malam tiba lagi,,,siang pula meninggalkan aku begtu sahaja dengan aktivitiku yang agak cbuk buat diriku yang tidak seberapa rajin seperti yang disangka,,, memang sunyi benar malam nie,,buatkan aku ingin sahaja balik ke kampung di penang,,bukan apa,,kalau di kampung aktiviti malamku mungkin tidak akan sunyi kerana banyak menghabiskan masa bersama kawan2ku samada di rumah atau di kedai sepupuku..paling kurang ada kawan untuk dibawa berborak bagi menghabiskan masa begitu sahaja..tapi apakan daya,,perjuanganku di ukm masih belum selesai,,masih jauh lagi perjalanan yang ingin aku tempuh..jadi seorang kat bilik pun seoranglah...komputer kesayanganku menjadi peneman setiaku..

Sepanjang minggu lepas aku rasa terlalu sibuk sehingga masa berlalu begitu pantas..,untuk mnyelesaikan urusan bagi program khidmat komuniti amat tertekan,,pening aku dibuatnya untuk memikirkan segala masalah dan kemungkinan yang akan berlaku..sehingga program masih belum selesai aku perlu sentiasa untuk memikirkan perkara ini..tapi apa pun,,terima kasih buat semua ajk pelaksana program khdmat komuniti ini yang bersungguh2 dan bersemangat waja dari timbalan aku (ecah) sehingga kepada semua ajk yang terlibat..ramai sangat jadi malas nak tulis nama..hehehe..aku berdoa agar program kita ini menjadi dan berjaya sehingga selesai kesemuanya..,

Ditambah pula dengan asggment yang semakin bertambah..aku menjadi semakin rumit dan rutin harianku menjadi semakin padat..nak wat asggment,,jurnal,,nak memikirkan kertas projek,,aduh...memang student life begini agaknya..mana2 pun sama kot,,kalu dak org tak kata la waktu menjadi pelajar amat menyeronokkan..tapi aku rasa mcm tak mau dah,,kepala dok memikir nak kerja ja,,tak sabar nak ada aset sendiri (sabar2)..

Yang lain seperti biasa..sebelum terlupa tima kasih buat pizah dan ekin tlg ganti tempat aku tok jd RA bagi pusat mention punya kajian..lega la,,bukan apa..yang urgent tu sebab aku blik p.dickson untuk teman abg aku nak cari motor,,maaf la no..kalu da rezki kuaq la moto abg aku,,yang rugi tak leh nak convert num plet lak,,rugi r..heheh..relax no abg...

Huhhh..blik ukm pg tadi trus gerak p umah Dr.Wan,,dia wat kndri doa selamat..agak best sebab join ngan dak2 kelas aku,,yang tak ikut serta rugi la,,heehhee,,kenangan tu penting bg kita pas grad t..kompom aku kan igat punya...

Ehm,,,mlm semakin larut..ain dan paan dah pun p genting,,semoga kekal sampai leh kawen buat dua org kawanku tue,,,,byk benda yang nak ditulis,,tapi idea yag mai tu tak tersusun lak,,tak sedap nak tulis,,nnt jadi caca merba,,jadi sok mlm lak aku da masa aku akan tulis lagi..

Cukup setakat ini...terima kasih kmpter yang baek dengan aku..terima kasih semua..

Hope prgram berjaya.auaaaaaaaaaaaghhhhh,,ngantuk,,,

selamat malam.tq

Rabu, 29 Julai 2009

....Ke Jinjang Pelamin Jua...

Selamat Pengantin Baru,,,,,
itulah ungkapan keramat yang biasa kita dengari,,dan untuk itu juga aku inginJustify Full mengucapkan selamat pengantin baru buat Rohela binti Hassan Nordin dan pasangannya Mohd Hafiz yang telah selamat diijab kabulkan di Masjid kg Charok Beras, Kuala Ketil Kedah.. semoga berkekalan hingga ke anak cucu..

Walaupun dua kali nek pelamin kak ela aku tetap cun jgak,,huhuhu...
tanggal 25 julai 2009 bersamaan dengan ari sabtu berlangsungnya majlis kenduri yang ringkas tapi memenuhi semua keperluan yang dicadangkan seperti dalam mesyuarat..

Berlaukkan gulai daging rias pisang, ikan kering, nenas goreng, kerabu pucuk paku dan air sirap & asam,, memang amat menyelerakan buat semua jemputan yang hadir,, bukan senang nak jumpa masakan kampung dalam zaman sekarang niee,, rata2 kenduri lauk ayam, daging, dan lain2 yang biasa saja,,sekali kena masakan kampung,, perghhhh terliur habis,,heheh..

Kepada seseiapa yang tak dijemput maaf dipinta,, hal ini kerana kenduri yang dibuat hanyalah kenduri kecil,,nak bagi selesai,,

Buat tatapan kak ela,,gambar tak dapat nak di publishkan disebabkan masalah teknikal., i"allah kehadapan mungkin dapat disiarkan...

Sekali lagi aku memanjat syukur ke hadrat ilahi kerana majlis yang dirancang berjalan hendaknya tanpa sebarang masalah.... terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang turut menjayakan majlis ini,,, alhamdulillah ya allah... ameeeeeen...

Rabu, 15 Julai 2009

Alhamdulillah,,,segala penyusunan jadual dan tutor selesai sudah,,semoga sesi kali ini berjalan lancar seperti sesi2 yang lepas..

Apa yang nak dikatakan di sini,, kerja yang aku nak kn wat semakin bertambah,,mau tidaknya,,nk kena handle khidmat komuniti yang merupakan latihan amali dalaman,,kepada semua ajk pelaksana,,sama2 lah kita berusaha agar program yang kita nak wat menjadi,,begitu juga kepada kumpulan advokasi,,gud luck,,

Begitu juga dengan xco-xco PMPP, kekalkan prestasi truskan usaha dalam memperjuangkan persatuan supaya berjalan dan dapat menarik dengan lebih ramai lagi junior untuk join persatuan kita...untuk pengetahuan semua,,,sem nie agak sibuk dengan aktiviti yang telah dirancang pada mesyuarat yang lepas,,hope apa yang dirancang dapat dilaksanakan.

Ehm,,rasanya masih belum terlambat untuk aku memaklumkan kepada semua bahawa genap 12 julai yang lepas,,umur aku 22 tahun,,telah menganjak dewasa dan semakin hampir dengan dunia realiti yang akan aku tempuh tidak lama lagi setelah tamat pengajian pada tahun 2010..i'allah..

Dalam kesunyian di kamar sendiri, terkenang aku kepada wajah perempuan puaka yang tinggal di kampung aku,,bukan wajah yang seram tetapi disebalik wajah tu yang menyeramkan,,penuh dengan perasaan yang tidak dapat menerima kelebihan orang lain,,al kisah bermula awal 2000 apabila suami kepada seorang ibu tunggal(sekarang) berpindah ke kampung halaman orang tuanya bagi menjaga kedua orang tuanya yang telah menjangkau usia warga emas.. sebelum kepulangan ibu tunggal tersebut, kedua orang tuanya dijaga dan diambil berat oleh perempuan puaka ini.. apabila ibu tunggal ini pulang, beliaulah yang menjaga sepenuhnya segala kehidupan orang tuanya,, nak dijadikan cerita, ibu tunggal tersebut mempunyai 7 orang anak. 2 perempuan dan 5 lelaki..pada masa itu yang tinggal sebumbung dengan beliau ialah dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan.

Yang selebihnya telah bekerja dan seorang lagi anak perempuan sambung pengajian di ipta.. disebabkan hubungan yang terjalin antara ibu tunggal ini dengan perempuan itu amat rapat apa sahaja yang dikatakan oleh perempuan itu amat berkuasa kerana mampu mempengaruhi keputusan ibu tunggal tersebut. begitulah kuatnya penangan perempuan puaka ini,, ntah apa yang digunakan wallah hualam..hanya dia sendiri yang tahu.. selang beberapa tahun kemudian,, kedua orang tua ibu tunggal ini kembali ke rahmatullah..(al-fatihah).. selapas sahaja meninggal, hasrat di hati perempuan puaka ini mula diluahkan di mana dia telah menyuarakan untuk meminang anak perempuan ibu tunggal itu yang ketika itu berumur 23 tahun untuk dijodohkan dengan anak lelaki tunggalnya.. apa yang menghairankan,,tiada bantahan dilakukan oleh ibu tunggal sebaliknya menerima dengan hati terbuka tanpa ada sebarang syak wasangka..

Namun begitu, tuhan maha adil,, seperti yang telah dinyatakan didalam kitabnya (Al-Quran) dalam surah annur,,dalam ayatnya Allah berfirman bahawa perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik..begitulah sebaliknya...maka genap setahun lebih usia perkahwinan anaknya itu,, segala apa yang berlaku terbongkar sedikit demi sedikit. bermula dengan penemuan jarum untuk mengambil dadah sehinggalah kepada kehilangan wang ringgit dan harta benda di rumah ibu tunggal tersebut.,,apa yang menyedihkan pada ketika semua ini diketahui, si isteri yang merupakan anak kepada ibu tunggal itu sedang mengandungkan anak kepada lelaki(anak perempuan puaka) itu.. setelah kata sepakat dicapai.. selepas sahaja bersalin,, tuntutan cerai dilakukan,,memang patut kerana tidak berguna hendak menyimpan lelaki yang tidak sedar diri dan tidak tahu tanggungjawab sebagai seorang lelaki...

sampai disini dahulu,,nantikan sambungan kisah perempuan puaka pada masa akan datang. i'allah,,

Jumaat, 10 Julai 2009

penatnya

salam,,
kepenatan melanda jiwa seketika akibat kekalutan yang berlaku kebelakangan ini,,,
aku tiada kesempatan untuk mengupdate blog aku,,, bermacam2 kerja hendak diselesaikan..
dan pada malam ini selesai sudah kerja2 yang telah termetrai dalam hidupku buat seketika,,
bermulanya pada saat ini aku telah berada di tahun tiga yang merupakan tahun akhir di ukm,,
semoga apa yang akan aku tempuh pada tahun akhir akan berjaya,,
jadila setakat ini untuk malam ini,,
mood tak dak nak menulis,,
i'allah nnti ada benda yang hendak aku luahkan pada diari maya ini,,
sekian